Coronakrisen har givet udviklingen inden for elektroniske betalingssystemer et gevaldigt skub fremad. Mere end nogensinde er der brug for mere smidighed, kortere kundekøer og større tjek på kundeflow.

GUEST magazine taler med OnlinePOS-medstifter Karsten Knudsen om deres nyeste tiltag inden for F&B betalingssystemer. Vi interviewer også daglig leder af streetfood-markedet POSTHUSET Horsens, Jeppe Truelsen, om deres erfaring med ny OnlinePOS-teknologi, der giver de enkelte gæster mulighed for at bestille retter fra flere forskellige spisesteder samtidig – direkte fra restaurantbordet via mobilen.

Interview af Kim Wyon

Interview med Karsten Knudsen, OnlinePOS:

Hvilke blivende positive forandringer, tror du coronakrisen åbner op for, når det gælder bestillings- og betalingssystemer?

“Pandemien har rykket hurtigere ved nogle beslutninger omkring teknologi og større grad af digitalisering i alle forretningsled fra bestilling og betaling til servicering og produktion. Det gælder også brug af mobile salgsenheder og udeservering. Digitaliseringen giver også større effektivitet i at kunne håndtere forskellige typer af gæster og deres bestillinger.”

Eventmiljøer på konferencehoteller, i messehaller og på større festivalpladser er i stigende grad blevet komplekse foretagender med mange individuelle og ofte mobile udskænknings- og spisesteder. Hvordan bruges businessdata i jeres systemer til at forudsige og forbedre håndteringen af det skiftende kundeflow – og til at udvikle nye forretningsområder?

“ Data kan bruges intelligent i hele forretningen til at sikre et bedre dækningsbidrag og en forbedring af lønprocenten. Man kan lære meget af anonymiseret forretningsdata, eksempelvis gæsternes skiftende købsmønstre i forhold til vekslende sceneoptræden på en festivalplads. Denne data kan hjælpe eventarrangører både med at styre udskænkningen men også med at udvikle helt nye forretningsområder og outlet-koncepter. I samarbejde med et større dansk bryggeri er vi eksempelvis ved at udvikle selvbetjente fadølsanlæg – fleksible, mobile anlæg med indbygget POS-betaling.

Artiklen fortsætter under fotoet.

POSTHUSET Horsens. Facade maleri - Kunstner Richard Holmes

POSTHUSET Horsens.

Hos OnlinePOS er vores vigtigste mission at hjælpe vores kunder med at drive forretning – at optimere og automatisere traditionelle arbejdsprocesser, så de bliver nemmere, smartere, og mindre tids- og ressourcekrævende. Vi anvender eksempelvis salgsdata til at optimere lagerstyring under afvikling af en event. Man vil ofte opleve, at en varekategori bliver udsolgt på enkelte salgssteder i et større eventmiljø. Men i stedet for at købe ekstra ind til centrallagret på forhånd, vil man via OnlinePOS hurtigt kunne få overblik over det aktuelle varelager på de enkelte salgssteder i eventområdet, så de hurtigt kan omfordeles til de salgssteder, der aktuelt har behov for varerne.”

Artiklen fortsætter under fotoet.

POSTHUSET Horsens.

POSTHUSET Horsens.

Hotel- og restaurantmarkedet har været under særlig pres i coronatiden. Har det fået jer til at tænke i nye servicebaner? Har I eksempelvis en vision for, hvordan adgangsgivende vaccinepas evt. skal håndteres i kundeflowet?

“En af de nye tiltag, vi i øjeblikket arbejder med er en samlet platform, der giver restauranter mulighed for at administrere alle deres takeaway-ordrer fra forskellige udbydere på samme skærm. Vi lancerer desuden også vores egen takeaway-service for at sikre, at restauranterne får lavere udgifter til udbringningen og dermed bedre indtjening. Desuden har vi introduceret et bestillingssystem til restauranter, hvor gæster kan bestille deres mad via mobilen fra flere forskellige madboder direkte fra bordet – et system, der er blevet lanceret i det nye streetfood-sted POSTHUSET Horsens. OnlinePOS har under coronakrisen desuden udviklet et systemet til registrering og indberetning af COVID-19 quicktest-resultater. Systemet er brugt på de 2 store testcentre, som Copenhagen Medical har drevet ved Bella Centeret og i Parken. Dette system vil eksempelvis også kunne anvendes, hvis der skal laves quicktest i forbindelse med afvikling af årets festivaler.”

Artiklen fortsætter under fotoet.

POSTHUSET Horsens. Street food bod - Haddoc & Friends.

POSTHUSET Horsens.

Interview med Jeppe Truelsen, POSTHUSET Horsens:

Mobilbestilling af retter fra forskellige spisesteder til servering ved samme bord er noget man bl.a. kender fra internationale lufthavne. Men det er nok første gang vi ser denne teknologi i Danmark. Var det coronakrisen, der gav skubbet?

“Vi arbejdede på dette projekt før coronakrisen, og vores mål var primært at hæve baren for gæsteoplevelsen – at give gæsterne mere kvalitetstid sammen. Folk, der besøger streetfood-markeder, tilbringer ofte det meste af tiden i kø enten ved bestilling eller afhentning af deres mad. Dermed har de andre gæster ved deres bord måske allerede spist, når de endelig når frem. Vi ønskede at give vores gæster en bedre oplevelse – og vi håbede så også på, at de ville bruge flere penge på drinks fra barerne, mens de ventede på maden.”

Artiklen fortsætter under fotoet.

POSTHUSET Horsens.

POSTHUSET Horsens.

Hvordan fungerer bestillingssystemet – og hvad er jeres erfaring hidtil?

“Hvert bord har en QR-kode, der åbner en onlinemenu med alle retter fra vores forskellige madboder. Gæsterne vælger derefter deres retter og går til betaling med deres online-indkøbskurv. Hver gang en ret er klar til afhentning fra en madbod, modtager bestilleren en sms. Vi har kun haft åbent fra oktober, så vores gæster har stadig skulle vænne sig til vores system. Mange har dog været interesseret i selv at gå på opdagelse i selve hallen. Men vores gæster er glade for, at de ikke behøver at downloade en app og i stedet bare kan bruge QR-koden.”

Har det været en hjælp under opstart at samarbejde med OnlinePOS?

“De integrerede systemer, der følger med et OnlinePOS-abonnement, har givet os et rigtigt godt løft under opstart. Alle nystartede virksomheder vil uundgåeligt opleve udfordringer, men OnlinePOS har afbødet meget af dette. Vi har været i stand til at administrere vores vagtlister fra dag ét – ellers havde vi formentlig i begyndelsen nok overbemandet vores boder. Vi har også næsten fra starten været i stand til at sammenligne dens automatiserede kundetælling med vores omsætningstal og har dermed kunnet analysere, hvad folk køber, og hvornår de gør det – og dermed administrere vores lagerbeholdning.”

Har QR-bestillingssystemet givet jer inspiration til at udvikle nye indtægtskilder?

“Ja, da vi oprettede den samlede online-menu, blev vi inspireret til også at tilbyde 3 og 5-retters tasting-menuer med smagsprøver fra alle boder, hvilket giver gæsterne mulighed for at komme på en rejse ind i vores madunivers. Vi havde måske ellers ikke overvejet dette på så tidligt et tidspunkt. Vi har også inkluderet en vinmenu, som er sammensat af vores sommelier, og vi tilbyder en fredags-snackmenu, der passer til vores cocktails. Næste skridt bliver at arbejde på en billetsalgsfunktion til vores musikbegivenheder og offentlige foredrag. Vi er også i tæt dialog med OnlinePOS om at integrere en takeaway-service, hvilket er særlig vigtigt i disse coronatider.”

 

OnlinePOS

OnlinePOS blev stiftet i 2008 af Karsten Knudsen og Lasse Peters. Firmaet er hjemhørende i Randers men opererer i hele Norden, hvor de tilbyder abonnementsordninger for deres Point-Of-Sale (POS) hardware, som er fuldt integreret med software-værktøjer for lagerstyring, vagtplanlægning, bordreservation mv.

POSTHUSET Horsens

Det ombyggede posthus i Horsens er blevet et streetfood-marked med foreløbig 8 individuelle spisesteder. Øverste etage i POSTHUSET Horsens er under ombygning til kreative mødelokaler.

Jeppe Truelsen er ansvarlig for økonomi og administration.